Foto: Hyundai |
Skjønt ambisjonene er fremdeles relativt moderate: Innen 2015 har Hyundai som mål å ha produsert 1000 brenselscellebiler basert på ix35. Ennå er disse bilene svært kostbare å produsere, men Hyundai satser på at produksjonskostnadene vil gå ned, samtidig som infrastrukturen rundt hydrogen bedres.
Ideen er at bilene skal leases av private og av institusjoner i Europa.
Brenselcellene omdanner hydrogen til elektrisitet, som så driver en elektrisk motor. Det eneste utslippet fra bilen er vanndamp. Bilen skal bruke 12,5 sekunder på å akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen, og toppfarten er 160 kilometer i timen. Rekkevidden på en tank med hydrogen er snaut 600 kilometer.
Kilde: Adresseavisen bil
Brenselcellene omdanner hydrogen til elektrisitet, som så driver en elektrisk motor. Det eneste utslippet fra bilen er vanndamp. Bilen skal bruke 12,5 sekunder på å akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen, og toppfarten er 160 kilometer i timen. Rekkevidden på en tank med hydrogen er snaut 600 kilometer.
Kilde: Adresseavisen bil
Legg inn en kommentar