11 april 2012

Tesla Model S i Norge

Jeg er dessverre ikke blant de 325 nordmennene som har bestilt en Tesla Model S. Til det kjører jeg rett og slett for lite, sykler til jobben og parkerer sjelden i byen. det er ensten så jeg synes det er litt synd.

På verdensbasis er det forhåndsbestilt 9000 biler, men Norge er faktisk det nest største markedet etter USA. Prisen i Norge blir rundt 500.000, men da får du en bil i superklassen, samt en rekke fordeler som gratis parkering, ingen bompengeavgifter, lov til å kjøre i kollektivfeltet, lave driftkostnader mm.



Model S blir Teslas andre produksjonsmodell, og en fullverdig dagligbil med fire dører, fem seter og et relativt stort bagasjerom. Bilen kommer i flere versjoner, der den største forskjellen er størrelsen på batteriet, henholdsvis 40, 60 og 85 kWh. Den billigste utgaven skal gi bilen mulighet til å kjøre rundt 25 mil, mens toppversjonen skal nærme seg 50 mil.

Batteristørrelsen påvirker hvor mye strøm som kan leveres. Dermed skiller det rundt 25 kilometer i timen i toppfart og 0,9 sekunder i aksellerasjon fra 0-100 , mellom den billigste og den dyreste modellen. Toppversjonen gjør 0-100 på 5,6 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Tesla gir en batterigaranti på 8 år – og på toppversjonen er det ingen begrensning i antall kilometer kjørt. Den perfekte taxi?

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism