Jeg er dessverre ikke blant de 325 nordmennene som har bestilt en Tesla Model S. Til det kjører jeg rett og slett for lite, sykler til jobben og parkerer sjelden i byen. det er ensten så jeg synes det er litt synd.
På verdensbasis er det forhåndsbestilt 9000 biler, men Norge er faktisk det nest største markedet etter USA. Prisen i Norge blir rundt 500.000, men da får du en bil i superklassen, samt en rekke fordeler som gratis parkering, ingen bompengeavgifter, lov til å kjøre i kollektivfeltet, lave driftkostnader mm.
Model S blir Teslas andre produksjonsmodell, og en fullverdig dagligbil med fire dører, fem seter og et relativt stort bagasjerom. Bilen kommer i flere versjoner, der den største forskjellen er størrelsen på batteriet, henholdsvis 40, 60 og 85 kWh. Den billigste utgaven skal gi bilen mulighet til å kjøre rundt 25 mil, mens toppversjonen skal nærme seg 50 mil.
Batteristørrelsen påvirker hvor mye strøm som kan leveres. Dermed skiller det rundt 25 kilometer i timen i toppfart og 0,9 sekunder i aksellerasjon fra 0-100 , mellom den billigste og den dyreste modellen. Toppversjonen gjør 0-100 på 5,6 sekunder og en toppfart på 200 km/t.
Tesla gir en batterigaranti på 8 år – og på toppversjonen er det ingen begrensning i antall kilometer kjørt. Den perfekte taxi?
Is Social Housing Designed to Fail? (And How We Can Make It Work)
-
Social housing’s unfortunate past may cast a shadow on its connotations in
the present, but its future could be brighter than expected.
The post Is Socia...
Legg inn en kommentar