Foto: Stephen Craven |
En gjennomgang av tiltaket i 15 land viser at det på er bred enighet om hva som kjennetegner ekspressveger for sykkel:
- En sammenhengende sykkelveg av høy standard, forbeholdt syklister (ingen fotgjengere her).
- Spesielt tilrettelagt for høy fart (opptil 40 km/t) og for tilbakelegging av lengre avstander (5–20 km) mellom eksempelvis boligområder, arbeidsplasskonsentrasjoner, utdanningsinstitusjoner, kollektivtrafikknutepunkter og bysentre.
I Norge ser begrepet ut til å ha blitt introdusert i Stavanger rundt 2006. Der forventes da også anlegging av den første norske sykkelekspressvegen å bli påbegynt i 2014. Det dreier seg om en ca. 13 km lang strekning mellom Stavanger og Sandnes. Også Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand ønsker å etablere sykkelekspressveger, men her er planleggingen ikke kommet så langt som i Stavanger.
I Danmark har tiltaket begynt å få oppmerksomhet, spesielt i de største byene, i løpet av 2007–2010. Etablering av sykkelekspressveger ble påbegynt i 2010–2011, og flere vil bli etablert i 2012 i både København, Aarhus og Aalborg. Især planen for København-området er veldig ambisiøs. Her planlegges et nett bestående av 26 såkalte cykelsuperstier med en samlet lengde på 300 km.
I London startet planleggingen av såkalte cycle superhighways i 2010, og de fire første av 12 planlagte slike ble anlagt i 2010–2011.
Slik bør det gjøres i Norge
Med utgangspunkt i anbefalinger fra de gjennomgåtte land, oppsummerer vi hvordan sykkelekspressveger bør utformes og driftes i Norge:
- Sykkelvegen bør være sammenhengende – uten hindre og delstrekninger med redusert fremkommelighet. Den må være fysisk skilt fra motorkjøretøyer og fotgjengere.
- Sykkelvegen vil vanligvis ligge i egen trasé og være tilrettelagt for sykling i begge retninger, med minimum ett felt i hver retning. Den bør være minimum 4 meter bred og ha skuldre foruten et godt, fast og jevnt belegg. Det må være belysning langs sykkelvegen.
- Antall kryss må reduseres til et absolutt minimum, og eventuelle kryss bør være planskilte eller slik utformet at syklistene har forkjørsrett.
- Sykkelvegene bør ha en særlig identitet og gjenkjennelighet ved bruk av felles logo/ symbol, spesiell skilting og oppmerking samt rutenummer og rutenavn.
- Det må holdes en høy drifts- og vedlikeholdsstandard på sykkelekspressvegen hele året.
Forbedringene for syklistene bør suppleres med restriksjoner – eksempelvis vegprising og parkeringsrestriksjoner – som gjør det langsommere og/eller dyrere å bruke bilen. Dette er viktig dersom målet om å overflytte pendlere fra bil til sykkel skal oppfylles.
Man bør ha et relativt ferdigutbygd hovednett for sykkel før man begynner å anlegge sykkelekspressveger. Planleggingen av sykkelekspressveger tar tid, så planleggingen av slike kan med fordel foretas parallelt med etableringen av et planlagt hovednett for sykkel.
Referanse
Sørensen, Michael W. J. (2012). Sykkelekspressveger i Norge og andre land – Status, anbefalinger og erfaringer, TØI-rapport 1196, Transportøkonomisk institutt.
Kilde: Samferdsel
Legg inn en kommentar