OSLO har hatt en røffere tilnæringsmåte. Der har nullvisjonen virkelig vært bokstavelig ment og autoritært gjennomført. Øyeblikkelig varsling, fjerning, etterforskning og sviende bøter har skremt vannet av nesten en hel generasjon taggere/gatekunstere. Så kan man sarkastisk spørre om Oslo er blitt en vakrere by av dette.
I boken «Street Art» skriver Aftenposten-fotograf Rolf M. Aagard at "Bergen er den byen der sjablongkunsten blomstrer mest. Det virker som om bergenserne har en større toleranse for gatekunsten".
DET HAR HAN RETT I. Byrådets intensjoner bekrefter dette, på tross av nullvisjoner og sånt. I Bergen ønsker kommunen å samle graffiti på spesielt utvalge vegger, for å hindre spredning, gjøre kunsten attraktiv, og skille mellom god og dårlig graffiti.
Men skal man følge graffitiens indre logikk, vil mange kunstnere kanskje føle at det er total «sellout» å pynte opp offentlig godkjente flater. Fordi grafittien med det mister sin subversive effekt, den blir servil og redusert til .. nettopp pynt.
Kilde: bt.no
Marble marvel: natural stone takes centre stage in historic Milan
-
An apartment in the Italian city is transformed into an elegant home and
showcase for natural stone interiors
In the early noughties, Gabriele Salvatori ...
Legg inn en kommentar