Slik kan en bybaneløsning i Stavanger komme til å ta seg ut. |
– Vi begynner med 100 millioner kroner i 2011 og så trapper vi opp til tre milliarder kroner, kanskje mer, sier transportpolitisk talsmann Øyvind Halleraker.
Det er både Stavanger, Bergen og Trondheim Halleraker har i tankene. Trondheim har bestemt seg for å gå for superbusser, mens Bergen vil bygge sin bybane videre ut.
Høyre lanserer også to nye belønningsordninger for miljøvennlig transport i sitt alternative budsjett:
1) Hundre millioner for å stimulere til smarte knutepunktløsninger, som skal gjøre det bekvemt å skifte transportmiddel. Det kan skje ved skilting langs veien, god informasjon, skikkelige sykkelparkeringer, man kan lage billettsystemer som gjør at du kan bruke den samme billetten på buss som på tog osv.
2) 50 millioner kroner for å fremme mer sykling i byene, i form av nye sykkelveier, midler til skilting og andre ting som fremmer sykling.
Kilde: Stavanger Aftenblad
Legg inn en kommentar