En virkeliggjøring av en gammel tanke om å bygge Ringeriksbanen, som vil kutte en stor sving i terrenget, er en forutsetning for den reduserte reisetiden.
Persontransporttilbudet på Bergensbanen har over mange år vært tilnærmet uendret med hensyn til reisetid og antall avganger. På oppdrag fra interesseorganisasjonen Forum Nye Bergensbanen, har TØI vurdert befolkningsutvikling og pendlingsmønster for byer og tettsteder knyttet til banen og beregnet mulige effekter av alternative transporttilbud på banen (Holden Hoff, Vingan og Dybedal 2010).
Som en del av arbeidet har vi sett på hvordan tre alternative scenarioer for togtilbudet kan påvirke reiseomfanget i 2020, målt mot en videreføring av dagens situasjon:
- et scenario som innebærer redusert reisetid (2–3 timer raskere enn i dag mellom Oslo og Bergen) og høyere frekvens
- et scenario som innebærer svært redusert reisetid og betydelig høyere frekvens, men redusert stoppmønster underveis og sannsynligvis en annen linjeføring enn i dag (i praksis en høyhastighetsbane)
- et scenario der fjerntogtilbudet mellom Oslo og Bergen bortfaller og det kun kjøres regional og lokal trafikk i banens ytterender.
Ringeriksbanen er kostnadsberegnet til 7,9 mrd. kr og er lagt inn med midler til oppstart i siste del av perioden for NTP (Nasjonal transportplan) 2010–2019.
I alle scenarioene er det forutsatt at fortsatt vekst i godstrafikken skal kunne skje i tråd med eksisterende godsstrategi. Arbeidet med scenarioene tar utgangspunkt i eksisterende planer for utvikling av infrastrukturen (bygging av Ringeriksbanen inkludert), på prognoser for befolknings- og pendlingsutvikling og på reisevanedata. Det er gjennomført beregninger med kombinasjoner av tre regionale transportmodeller (RTM) og den nasjonale persontransportmodellen (NTM5).
Dagens reisetid med Bergensbanen mellom Oslo og Bergen er på mellom 6,5 og 7,5 timer, og ifølge vedtatte utviklingsplaner blir det kun små tidsinnkortinger fram til 2020. Trafikkberegningene for de ulike scenarioene resulterer i betydelig endring i volum for de enkelte snittene på banen.
Oslo–Bergen på fire timer
Scenario 1 – med kortere reisetid (4t 30 min. mellom Oslo og Bergen) og introduksjon av et enda raskere knutepunktstoppende tog i rushtidene (4 t mellom endepunktene) – medfører omkring 1000 ekstra reisende med tog pr. døgn mellom Hallingdal og Oslo. Dette tilsvarer en økning på rundt 42 prosent sammenlignet med den beregnede basissituasjonen i 2020.
I scenario 2 – med kjøretid mellom Oslo og Bergen på 2 timer og 21 minutter, og 9 avganger i døgnet – mer enn dobles antall reisende til og fra Hallingdal fra 1900 reisende i basis 2020 til 4400. (Merk at Jernbaneverket har igangsatt det omfattende utredningsarbeidet av premissene for vurdering av bl. a. markedsgrunnlaget og samfunnsøkonomien for høyhastighetstog i Norge og snart vil sette i gang strekningsvise utredninger. Disse skal leveres Samferdselsdepartementet i februar 2012 og vil forhåpentligvis gi en detaljert innsikt i hva høyhastighetstog mellom Oslo og Bergen kan bety for den eksisterende banen samt tilliggende byer og tettsteder.)
Når tilbudet underveis på Bergensbanen faller bort (scenario 3), er det naturlig nok ingen reisende med tog til og fra Hallingdal.
Persontransporten på tog beregnes å kunne øke med mellom 30 og 85 prosent på utvalgte snitt når reisetiden Oslo–Bergen reduseres med to til tre timer. Størst effekt oppnås på snittet ved Hønefoss (reisetid på en halvtime Oslo–Hønefoss via Ringeriksbanen). Også reiser til og fra Finse vil kunne få en vekst på mellom 45 og 50 prosent. Med innføring av et svært raskt togtilbud på strekningen (scenario 2), vil veksten på stasjonene som toget betjener kunne være fra 90 (Bergen) til 160 (Hønefoss) prosent. Imidlertid innebærer dette at toget vil stoppe på færre stasjoner.
Kilde: TOI.no
Legg inn en kommentar