Prisen deles ut årlig under Designdagen til den bedriften som har utviklet et produkt eller en løsning med vesentlig miljøegenskaper. Prosjektleder Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd er skuffet over at ingen var i nærheten av å gjøre seg fortjent til den viktige prisen i år.
- Miljøprisen handler om samfunnsansvar. Prisen løfter fram selskaper som ved målrettet bruk av design reduserer miljøbelastningen og skåner miljøet. Dette er verdier som blir stadig viktigere for bedrifter som ønsker å hevde seg både i Norge og internasjonalt, sier hun og trekker fram fjorårets vinner som eksempel.
- Kontormøbelprodusenten HÅG mottok i fjor prisen for stolen HÅG Futu, der sparsomt materialbruk gjør at hele 97 prosent av stolen kan gjenbrukes. I tillegg introduserte de et nytt gjenvinnbart tekstil, Håg Futuknit, som gjorde det tradisjonelle skummaterialet som brukes i slike stoler overflødig, sier hun.
Britiske Helen Hughes er en av Europas ledende eksperter på området på bærekraftig design:
- Bedrifter som tør å satse på bærekraftighet har større sjanse til å vinne kampen om kundenes hjerte og lommebok, og nettopp her kan design spille en nøkkelrolle, sier Hughes. Hun jobber i det internasjonale designbyrået Designbridge, som har et av verdens ledende kunnskapsmiljøer på bærekraftig design.
Nekter å senke kravene
Selv om Norsk Designråd i år nominerte null selskaper til Miljøprisen, er en enstemmig jury enige i at kravene ikke skal jekkes ned.
- Selv om ingen mottok prisen i år, er det helt uaktuelt å fire på kravene. Miljøprisen henger høyt, og det skal være en ære å motta den, sier miljøsjef Gry Dahl i Veolia. Hun har bidratt som miljøekspert i juryeringen, og forteller at bedriftene som nomineres må kunne vise en helhetlig miljøtankegang.
Dahl mener miljøbevisste forbrukere bidrar til at bedriftene ønsker å utvikle mer miljøvennlige produkter, men norske forbrukere er tradisjonelt litt mindre miljøbevisste enn i resten av Norden.
Norsk Designråd
Legg inn en kommentar