Norge har investert til sammen 34 milliarder kroner i jernbane i årene 1992-2007, mens Danmark har brukt dobbelt så mye på jernbaneinvesteringer per innbygger som Norge. Dette ifølge investeringsstatistikken til OECD/International Transport Federation.
Fjellandet Sveits ligger på topp når det gjelder europeiske jernbaneinvesteringer. Landet har investert 214 milliarder norske kroner i 15-årsperioden.
Espen Kristiansen i NSB forteller at det med unntak av tunnelen mot Gardermoen knapt nok er gjort større investeringer i det norske jernbanenettet siden elektrifiseringen på 1960-tallet.
- Signalfeil i Oslo-tunnelen og ved Skøyen står for bortimot halvparten av feilene. Teknologien til signalanleggene er fra 1920-årene, anleggene fra rundt 1980, sier informasjonssjef Thor Eirik Skarpen i Jernbaneverket til Dagens næringsliv.
Hot Spots, Cool Designs: Sanjay Puri Architects Usher In a New Era of
Climate-Responsive Architecture
-
Climate change is no longer an abstract concept conveyed through scientific
data; every person on this planet has now been touched by the effects of
our ...
Legg inn en kommentar