17 desember 2009

Strategisk designbruk lønner seg

18 bedrifter mottok utmerkelsen Design Effekt 2009. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen.

Akademika har gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.

BBS økte synligheten med 40% med ny visuell identitet.

Brynhild-Gruppen viser til salgsvekst på 148% etter relansering av klassikeren Dent.

Diplom-is har moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.

Expo Nova fikk en årlig vekst på 20% etter modernisering og ny identitet.

Flyktninghjelpen bokfører 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.

Gresvig fikk 60% omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.

Hennig-Olsen økte issalget med 56% etter tydeliggjøring av merkevaren.

Håg oppnådde 280% salgsøkning etter å ha lansert en ny stolserie.

Håg doblet også salget av stoler til møterom.

Jordan økte markedsandelen på tannbørster fra 63% til 70%.

Kondomeriet økte salget med 63% etter ny grafisk profil og nettløsning.

Lofotprodukt gikk fra å være en regional til nasjonal aktør, 300% salgsøkning.

Norsk Matraps økte salget fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.

NRK bruk av strategisk design hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.

Pierre Robert femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.

Silver Pensjonsforsikring har etabelert en solid merkevare på rekordtid - 60% av nordmenn vurderer nå å bytte fripolise.

TINE BA snudde nedgang tiloppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.


Norsk Designråd

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism