Teknisk Ukeblad har intervjuet bildesigner Dilip Chhabria, som spår at framtidas bildesign vil påvirkes av de kraftig voksende markedene i Kina og India. Her finnes 40 prosent av verdens befolkning, og det er en ung befolkning, som bildesignere nå må prøve å imponere. Dette vil føre til at vi får biler med et mer aggressivt utseende, ifølge Chhabria.
Den verdenskjente indiske bildesigneren er hyret inn for å bistå elbilfabrikken til Reva i Bangalore. Han jobber med de kommende 2010- og 2011-modellene, som skal vises fram for første gang på den kommende bilmessen i Frankfurt. Ifølge Chhabria vil disse skille seg fra dagens typiske elbil.
- Elbiler har hatt en tendens til å se litt dumme og komiske ut. Jeg gikk for den mer seriøse og litt aggressive «looken». Som et lite selskap Reva tross alt er, globalt sett er det nisjebiler, kan vi koste på oss å være litt mer radikale. Det hjelper også at dette er et selskap som drives av ingeniører, ikke regnskapsførere, og at det er kort vei til ledelsen. Dermed blir ikke bilen helt tannløs før den settes i produksjon, sier Chhabria, som gir en forklaring på at elbiler generelt har vært dårlig utviklet:
- Å være en god bildesigner er ekstremt vanskelig. Det handler om å ha veldig mye kunnskap, erfaring, lidenskap og modenhet. Den som har alle disse kvalitetene, har gjerne vært ansatt hos en av de store bilprodusentene som hittil har satset på konvensjonelle biler. Elbilbevegelsen er fortsatt så ung at det er først nå at den kan tiltrekke seg de ypperste talentene.
- India og Kina vil styre framtidas bildesign - TU.no
From Strictly Ballroom to Sydney’s saviour: how heritage town halls are
staging a comeback
-
Inner West council has thrown open the doors of seven town halls to arts
organisations free of charge as it tries to revive its buildings and
address a p...
Legg inn en kommentar