Tradisjonelle former for trafikkregulering er ikke lenger nok for å løse trafikkproblemene i byene. Samtidig er det vanskelig å gjennomføre bilforbud i sentrale områder.
EUs forskningsprogram CityMobil skal gi effektive og trygge lavutslippssystemer - det vil si ordninger som skal gjøre byboerne mobile på en velkontrollert måte. Såkalte cyber-biler er en av disse løsningene.
Cyber-biler er førerløse, automatiserte kjøretøy, som det i første omgang er tanken på bruke på lukkede områder. Etter initiativ fra Trondheim kommune har Trondheim fått status som prøveby i EU-programmet.
Under prøvekjøringen følger cyber-bilene en spesiallaget løype som de er forhåndsprogrammert til å følge. De holder en svært lav hastighet (6 km/t), er utstyrt med sensorer som hindrer at de støter inn i hverandre og forhindrer at de kjører på fotgjengere og syklister.
SINTEF
citymobil-project.eu
Sensual surrealism, Kiefer’s delights and Gehry’s Guggenheim: the best art
and architecture shows to visit in 2025
-
Anselm Kiefer’s homage to Van Gogh, Ithell Colquhoun’s seaside of
surrealism and Gilbert & George fill the galleries, while the V&A opens its
archives at...
Legg inn en kommentar