Forbrukerombudet avdekket store mangler, spesielt på selskapenes nettsider, knyttet til arealbeskrivelse, totalpris, angivelse av hvilke poster felleskostnadene dekker omkostninger og gebyrer ved eierskifte. I tillegg ble det gitt for dårlig informasjon om lånevilkårene for nedbetaling av andel fellesgjeld samt separat beregning av månedlige felleskostnader etter en eventuell avdragsfri periode.
- Kjøp av bolig er for de fleste forbrukere den største investeringen i løpet av livet. Derfor er det særlig viktig at markedsføringen av bolig er i overensstemmelse med gjeldende regelverk, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon
Ny kontroll
I et orienteringsbrev til aktørene i bransjen oppfordrer Forbrukerombudet om å kontrollere og eventuelt endre aktuell og fremtidig markedsføring med umiddelbar virkning.
Les mer om bransjenormen for boligannonsering eller hele Forbrukerombudets orienteringsbrev.
Bransjenormen for markedsføring av bolig.Forbrukerombudet
Legg inn en kommentar