Sjelden har en norsk reklame vakt større oppsikt enn da A/S Glassvatt i 1959 transporterte en isblokk på tre tonn fra Polarsirkelen til Ekvator.
Filmfotograf Arne Palm laget film om turen, mens Sverre A. Børretsen skrev en bok om opplevelse, med tittelen "Hoa hoa Sahara".
For å feire 50-års jubileet skal man nå gjøre turen på nytt. ferden starter den den 22. februar.
I tillegg til isblokken var det også masse medisiner og utstyr som skulle gis som gave til dr. Albert Schweitzer som ledet sitt sykehus i Lambarene på vestsiden av Afrika. Langs hele turen var det masse pressefolk - og det var oppslag i alle riksmedier i alle land langs reiseruten. Ja, da man passerte Paris gikk turen gjennom Triumfbuen - og tusener av mennesker var samlet.
Utfordringen til dette spektakulære stuntet kom via den populære Radio Luxembourg. De tente på tanken og tilbød faktisk 100.000 franc (omregnet i norske kroner ble det mange millioner kroner) pr. kilo fra det som igjen av isblokken da den kom frem til Afrika. Det de ikke var klar over var at isblokken ble isolert. Glassvatt A/S tok utfordringen, men da trakk radiokanalen tilbudet sitt tilbake. Beregninger viste nemlig at isblokken kun tapte seg med 10 prosent på grunn av isoleringen.
Gjenskaper verdens beste reklameide : Bygg.no - Byggeindustrien
The Why Factory (T?F) by MVRDV: The Potential of a Visionary Architectural
Think-Tank
-
'The role of the visionary is to guide, and direct and summarize the course
for this increasingly urban world.' - Winy Maas
The post The Why Factory (T?F...
Legg inn en kommentar