Amerikanske biler bærer en på en gammel arv, store motorer, som nok er moden for skraphaugen.
Foto: judepics
Videre har Obama bedt det amerikanske transportdepartementet om å utarbeide nye standarder for utslipp fra biler innen mars i år. Standarden skal gjelde for biler laget etter 2011. På denne måten vil Obama-administrasjonen tvinge bilbransjen til å produsere mer klimavennlige kjøretøyer, noe bransjen har vegret seg mot.
Ifølge Dagbladet er utfordringen er enorm, særlig med tanke på at USAs transport av både mennesker og varer i hovedsak er basert på bilkjøring.
Obamas politikk har trolig mye til felles med "Clean Energy 2030". Der tas det til orde for en rask økning i salget av plug-in biler, fra 100.000 biler i 2010 (den årlige amerikanske omsetningen av kjøretøy var i 2007 omtrent 15 millioner enheter), for så å øke til 3,2 millioner årlig solgte kjøretøy i 2020 og 16,5 millioner i 2030. Sytti prosent av disse kjøretøyene ville være plug-in-hybrider, mens de resterende vil være rent elektriske kjøretøy.
I tillegg til rask introduksjon av plug-in biler, forutsetter "Clean Energy 2030"-forslaget at konvensjonelle (f.eks ikke-plug-in) kjøretøyer også vil bli mer effektive. We have consulted with industry experts and determined that it is possible to push average conventional vehicle efficiency to 40-50 mpg in 2030, and assume 45 mpg in our proposal. Vi har konsultert med eksperter fra industrien og fastslått at det er mulig å presse gjennomsnittlig konvensjonelle bilmotorer til 40-50 mpg i 2030, og antar derfor 45 mpg (drøyt 19 kilometer per liter) i forslaget. I Europa er dette målet innen 2012.
Legg inn en kommentar