Mens GMs Chevy Volt og neste-generasjon av Toyotas Prius er ett til to år unna serieproduksjon, har kinesiske BYD (Build Your Dreams) allerede kommet i gang med produksjonen av BYD F3 DM.
Bilen kan komme til Norge i løpet av 2009, men det forutsetter at norske myndigheter kommer frem til hvordan plug-in-hybrider skal behandles avgiftsmessig. Elbiler er i dag fritatt for avgifter og moms, mens hybridbiler som for eksempel Toyota Prius, har et lite vektfradrag og slipper avgifter for elmotoren.
Spørsmålet er derfor om avgiftssystemet vil ta hensyn til at plug-in-hybridene i hovedsak er elbiler med potensial for drahjelp fra en forbrenningsmotor.
BYD er i utgangspunktet en batteriprodusent, men kjøpte en bilfabrikk for seks år siden. Fortsatt driver selskapet med 90 prosent elektronikk, noe som kan vise seg å være en fordel i et fremtidkig bilmarked som vil handle om optimalisering av batteri- og datateknologi.
BYD benytter seg av jernfosfatbaserte litium-ionebatterier, katoden er LiFePO4, i det de kaller «ferrous-teknologi». F3 DM utstyres med 100 3,3-voltsbatterier, noe som skal holde til en rekkevidde på cirka 100 kilometer. Produsenten lover at batteriene skal holde til 2.000 ladinger eller 160.000 kilometer.I tillegg utstyres bilen med en bensinmotor på én liter.
tu.no - Drømmebilen er her - Teknisk Ukeblad
The Why Factory (T?F) by MVRDV: The Potential of a Visionary Architectural
Think-Tank
-
'The role of the visionary is to guide, and direct and summarize the course
for this increasingly urban world.' - Winy Maas
The post The Why Factory (T?F...
Legg inn en kommentar