Buddy er 6.generasjon av det elektriske kjøretøyet Kewet. Opprinnelig ble Kewet utviklet i Danmark, den første modellen kom i 1991, men nå er det arbeiderne ved det mikroskopiske samlebåndet som foreslår endringer. Forslagskassen på veggen utenfor direktørdøren er stadig velfylt. Jeg synes de fortjener applaus fra norsk designbransje. Det er likevel fortsatt lett å forveksle Th!nk og Buddys ytre: Begge designretninger utvikler seg, med ingen av dem har egentlig lykkes i å løsrive seg fra telefonkioskimaget.
TH!nk viser imidlertid ambisjoner: Snøhetta tegnet standen til Th!nk under bilutstillingen i Genève i år. Th!nk får hjelp av Porsche for å forbedre produksjonsprosessen, og i toppledelsen sitter tidligere ledere hos Ford, Volvo og SAAB. Jeg forventer at slikt avføder et fremtidig, spennende design, presentert av Jon-Olaf Williams, CEO, slik det nå heter i skogene i Aurskog.
Bilen kan igjen bli nordmenns smykke, noe man kan våge å vise frem og vedkjenne seg: Hvis bilkulturen fortsatt krymper og ikke eser, er vi på vei i en passe riktig designretning.
Buddy skal ha velfortjent kred for morsomme reklamevideoer:
D2.no - Hjemmelagde statussymboler
Grateful for Great Design: Why We’re Thankful for Architects Everywhere
-
The 13th A+Awards is dedicated to architects who go beyond the ordinary to
redefine what’s possible.
The post Grateful for Great Design: Why We’re Thankf...
Legg inn en kommentar