Jan Herman Linge utdannet seg til skipsingeniør (Naval Architecture) i England og USA i 1946-1949. I løpet av karrieren har han stått bak godt over hundre enkeltkonstruksjoner som har blitt realisert. Med seilbåtene Soling og Yngling er han dessuten unik: Ingen andre har opplevd å få to konstruksjoner valgt som OL-klasse i seiling. I tillegg kommer en mengde motorbåter: Fjordling, Wesling, Musling, Mekling, Windy- og Draco-modeller.
- Jeg regner Jan Herman Linge som båtkonstruktørenes Sverre Fehn, en sjøens Eames eller Alvar Aalto! sier Ole Rikard Høisæther, forfatter av boka «Design på norsk», til D2.no.
- Han er fullstendig eksepsjonell i norsk sammenheng. Han kom til å bety så mye for så mange. Denne enorme bredden, spredningen er helt spesiell. På et tidspunkt var han nærmest verdensberømt. Alle vi nordmenn som har hatt vann over anklene, har jo dessuten vært ombord i en Yngling på et eller annet tidspunkt.
Linge arbeidet som ingeniør i Båtservice Verft A/S i Mandal i 1949-1956. I denne tiden konstruerte han motortorpedobåten «Nasty» som er grunnlaget for Tjeld-klassen. Disse båtene var i kontinuerlig produksjon fra høsten 1957 (prototypen «Nasty») til omkring 1970. «Nasty» var en revolusjonerende konstruksjon, og kjennere hevder å se litt av «Nasty» i alle av Linges senere motorbåter. V-bunnen, hastigheten, den myke sjøgangen.
I sitt eget båtdesign- og konsulentfirma, Jan H. Linge A/S, konstruerte Linge en rekke hurtiggående motorbåter for Draco, Fjord, Windy og andre.
Mest kjent er trolig Linge for seilbåten Soling, som ble introdusert som regattabåt i Kiel 1967. På siste regattadag blåste det så kraftig at det egentlig var uforsvarlig å gå ut. Noen av båtene trakk seg. En tysk konkurrent sank. En annen brakk masten. En amerikansk båt sprakk roret. Ved startmerket var det kun en nederlandsk båt og Linges Soling igjen. På første bidevind røk nederlenderen storseilsfallet. Selv rundet Linge bidemerket, satte spinnaker og for som et prosjektil forbi dommerbåten i tyve sekundmeters vind - Solingen hadde gjort seg bemerket. Året etter ble den internasjonal klasse, og i 1972 OL-klasse.
Ynglingen var opprinnelig tenkt som en rekrutteringsbåt for Soling, og Linge tegnet den til sin sønn. Båten ble imidlertid populær, og over 4000 skrog er produsert. I 1979 ble Yngling internasjonal klasse. Senere, da Soling i 2000 ble droppet som OL-klasse, trengte man en båt som kunne seiles av kvinner. Kun få timer etter beskjeden om at 28 års OL-status for Soling var over, fikk Tuva og Jan Herman Linge en ny, og mer gledelig beskjed: Yngling var ble OL-båt fra Athen-OL 2004.
Lingekonstruksjoner kjennes gjerne på «ling» endelsen i navnet. Blant disse finner vi:
Seilbåter:
Dingling 6 fot rojolle, Firling, Lærling, Brisling, Gambling, Jypling med stor seilføring, Mekling, Snekling, Smiling, Soling, Willing og Yngling. Halling, er en 1/2-tonner, bygget i 1982 i kevlar og porøse plater. Kun et eksemplar. Befinner seg i Os utenfor Bergen.
Motorbåter:
Musling 12/370, Musling/Wesling 14/430, en lite pen 14 Musling, Gromling, en krympet 15 fot Wesling, Wesling 16 med hardtop og targabøyle, Wesling 16 åpen, kalles også Musling 490. (Støpes muligens i piratformer), Fjordling 17 i flere varianter, Fjordling 18/550
For Draco laget han bl.a. Draco 20 HT sportling -«24 styling» og -«27 stirling».
Det er totalt bygd omlag 10 000 motorbåter og 10 000 seilbåter av Linges forskjellige konstruksjoner.
Kilder: D2.no og Wikipedia
‘When I show people this, they think it’s Mordor’: the architect viewing
the West Midlands as a national park
-
Birmingham City University thinktank imagines new approach to urban areas
and land use across the region
“When I show people this, they think it’s Mordo...
Legg inn en kommentar