Arkitektforslagene er svært omfattende og kan innebære bygging av mellom 80.000 - 120.000 kvadratmeter.Om alt går etter planen kan ombyggingen starte i 2013.
Felles for alle de fire forslagene er at Sentralhallen, Fordelingshallen og Flytogterminalen rives, samt at Trafikkanten og tårnet rives. DA-bygget integreres i forslaget, og Østbanebygningen, som er fredet, benyttes i hovedsak til hotell.
- Oslo S er i dag et lite tidsmessig anlegg. Bygningskomplesket er utbygget etappevis over lang tid. Daglig ferdes 150.000 mennesker gjennom Oslo S. Prognoser viser at antallet besøkende vil dobles frem mot 2025. Det er derfor viktig å planlegge for fremtiden, og nå ønsker vi å bygge et helhetlig kollektivknutepunkt, sier administrerende direktør Pål Berger i Rom Eiendom.
Kostnadsrammenen ligger fra 1,5 til fem milliarder kroner.
Arkitektkonkurransen ble utlyst i november 2007, og etter en prekvalifisering endte man opp med følgende fire grupperinger:
- Team 3 (Arne Henriksen Arkitekter AS, Arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk, Jensen & Skodvin Arkitektkontor AS)
- Gihlardi+Hellsten Arkitekter
- DSB arkitekter
- Space Group Arkitekter AS
Legg inn en kommentar