Svevende stier av metallrister, et rom og kjøkken, Interferens og en tur inn i landskapet. Alt dette skal friste turister til å feriere langs Nasjonale turistveger i Norge. Nå er resultatet av arkitektkonkurransen til Statens vegvesen, Turistvegprosjektet klart.
Statens vegvesen har lagt lista høyt for Turistvegprosjektet. Målet er å lage en turistattraksjon av høy internasjonal kvalitet som skal få flere turister til å feriere i Norge.18 Nasjonale turistveger fra Jæren i sørvest til Varanger i nordøst skal stå ferdige i 2016. Arbeidet langs vegene skal likevel ha kommet så langt at de kan skiltes og markedsføres som nasjonale turistveger allerede fra 2012. Kombinasjonen av storslått norsk natur og spenstig arkitektur har gitt turistvegprosjektet bred omtale i inn- og utland.
Vinnerutkastene i arkitektkonkurransen skal danne grunnlag for fire turistvegplasser i Persfjord/Varanger, Børra/Andøya, Eldhusøya/Atlanterhavsvegen og Hårr/Jæren.
Landskapsarkitekt Arne O. Moen og sivilarkitektene Per Kartvedt og Nils J. Mannsåker satt i den ene juryen. Landskapsarkitekt Torunn Hognestad, sivilarkitektene Ketil Kiran og Morten Løvseth utgjorde den andre juryen. Ved Torghatten vil Statens vegvesen gå ut med en ny arkitektkonkurranse for å få fram et forslag det skal jobbes videre med.
Sist vinter inviterte Statens vegvesen landets unge arkitekter til å presentere seg for Turistvegprosjektet. Prosjektet fikk nær 200 henvendelser. 148 kom gjennom det første nåløyet og fikk presentere seg for en egen vurderingsgruppe ledet av rektor Karl Otto Ellefsen ved Arkitekt- og designhøyskolen. Av disse ble 15 kandidater plukket ut til å lage hver sine forslag til de prestisjefylte oppdragene i turistvegprosjektet.
Vinnerne
Ghilardi+Hellsten arkitekter, Oslo, har utarbeidet forslaget langs Atlanterhavsvegen som juryen beskriver som besnærende enkelt. Arkitektfirmaet Morfeus står bak forslaget på Andøya. I Varanger er vinnerne arkitektfirmaet Moseng og Poulsen. På Jæren står samarbeidsgruppa Servo bak forslaget.
Vegvesenet har hele tiden lagt vekt på å finne fram til nye arkitekttalenter i arbeidet med å utvikle turistvegprosjektet. Kjente arkitekter som Jan Olav Jensen, Børre Skodvin og Carl Viggo Hølmebakk regner arbeidet de gjorde for turistvegene Sognefjellet og Strynefjellet som viktig for gjennombruddet som arkitekter. Flere turistvegarkitekter har fått flere høythengende priser for arbeidet i prosjektet.
Turistvegprosjektet
Is Social Housing Designed to Fail? (And How We Can Make It Work)
-
Social housing’s unfortunate past may cast a shadow on its connotations in
the present, but its future could be brighter than expected.
The post Is Socia...
Legg inn en kommentar