10 februar 2008

Grete Prytz Kittelsen

Grete Prytz Kittelsen (f. 1917) er blitt kalt scandinavian design-dronningen. Hun regnes blant Nordens fremste formgivere, og hun har vært med på å sette norsk design på verdenskartet. Utstillingen omfatter 360 av hennes fargerike emaljearbeider - både eksklusive sølvarbeider og avangardistiske smykker for familiefirmaet J. Tostrup, og vakre bruksgjenstander i stål, jern og emalje for Cathrineholm ved Halden. Fatene, bollene og "kasserollene" fant veien til tusener av hjem, og de er i dag 60-tallsikoner og ettertraktede samleobjekter.

Grete Prytz Kittelsen bærer en arv av eksklusivitet, finesse og rikdom, men først og fremst ga hun kjøkkenbenkens grå hverdagsslitere industrielt masseprodusert skjønnhet og eleganse - i mange fargesterke varianter. De skulle pryde Einar Gerhardsens tid, Folkevognens egalitære Norge, matpakkenes optimistiske dager. Hun trengtes såvisst i nøkternhetens og edruelighetens epoke.

Tingene har imidlertid forrådt sitt opprinnelige oppdrag. Hennes hverdagsobjekter skulle demokratisere estetikken og ideen om det raffinerte, de skulle være rimelige og tilgjengelige for alle, men er i dag resirkulerte designfyrtårn - med stigende priser - for en bevisst klasse kresne objektsamlere. De avskyr den identiske ideologien som styrer nåtidens samlebånd.

Prytz Kittelsen laget innovative smykker og vakre, enkeltstående korpusarbeider, men det er emaljebollene, kjelene og fatene i stål fra Cathrineholm som samlet må betraktes som hennes hovedverk.

Smykkekunstneren Prytz Kittelsen viste en nærmest genial omsorg for kjøkkenuniverset - her gikk brukskunstneren og industridesigneren opp i en høyere enhet.
D2.no


Det unike ved Grete Prytz Kittelsens design viser seg blant annet i hennes revolusjonerende metoder for bunnbehandling av metallet under emaljen. Hun oppfant en ny teknikk der hun tegnet og freste i metallet med et tannlegelignende bor - noe som ga helt spesielle mønstre og farger. I 1954 fikk hun "designernes Oscar" Grand Prix på Triennalen i Milano, og hun har mottatt en rekke andre utmerkelser på nasjonale og internasjonale utstillinger.

Fagseminar: Onsdag 27. februar kl 09.00-15.00. Seminaret presenterer ny forskning om Grete Prytz Kittelsens arbeid som formgiver og designer.

I forbindelse med utstillingen gir Gyldendal Norsk Forlag AS i samarbeid med Nasjonalmuseet ut boken "Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design". Dette er den mest omfangsrike boken som noen gang er blitt viet en norsk designer.
Grete Prytz Kittelsen regnes blant Nordens fremste formgivere, og hun har preget norsk brukskunst- og designhistorie fra Scandinavian Design-perioden (1945-1965) og til i dag. I denne boken presenteres hennes mangfoldige produksjon og spennende liv. Boken er illustrert med over 500 nye bilder, i tillegg til illustrert fortegnelse over designerens liv og verk.

De mange emaljerte gjenstandene til Grete Prytz Kittelsen er solgt i hundretusenvis nasjonalt og internasjonalt. Et illustrerende eksempel: På 1960-tallet ble det årlig solgt vel 150 000 eksemplarer av hennes kasseroller for emaljeverket Cathrineholm ved Halden. Grete Prytz Kittelsens gjenstander er i dag designikoner og samleobjekter. Men selve designeren bak de emaljerte bollene, kasserollene, fatene og smykkene er mindre kjent. I denne boken blir vi kjent med kvinnen som gjennom vel et halvt århundre, sammen med sin første ektemann, arktikten Arne Korsmo, har vært del av miljøet med modernistiske arkitekter og designere som Ray og Charles Eames, Walter Gropius, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe, Lis og Jørn Utzon, Alvar Aalto og Paolo Venini.


Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design / Kommende / Utstillinger i Oslo - Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Legg inn en kommentar

 
Arkitektur  & Miljøteknologi Design: Templateism