Morgenbladet forteller historien om en suksess:
Trodde du de 650 ansatte i Norges mest kjente husfirma solgte boliger? Selvfølgelig gjør de ikke det. Helt siden den 19 år gamle jærbuen Gunnar Block Watne kom tilbake fra USA med ideen om å selge nøkkelferdige hus til det norske folk - dette var i 1948 - har bedriften hatt en klar rettesnor: Block Watne selger ikke boliger. De markedsfører det å bo.
I 2006 omsatte firmaet for 1,5 milliarder kroner, og de har bygget nærmere 85 000 boliger i Norge, de fleste av dem eneboliger. Gunnar Block Watne introduserte ideen om "ferdighus" etter en studietur til USA etter krigen. Der hadde han sett hvordan boligkjøperne kunne få ferdig hus ved å tegne én enkelt kontrakt, uten å måtte streve med underleverandører og horder av håndverkere. Da Gunnar overtok farens firma i 1955, tok Block Watne-modellen form.
Hva besto den i? Først og fremst noen enkle, men geniale prinsipper: Block Watne tilbød innflyttingsklare boliger til fast pris. De ulike husmodellene ble presentert i en årlig, forseggjort katalog (den første kom i 1959, med overskriften "NÅ har De råd til å bygge"). Og selv om de ulike hustypene var "ferdige", var rammene for individuell tilpasning relativt store.
/../
Drømmen om amerikansk forstadsliv traff det sene sekstitallets tidsånd så godt at selv prinsesse Astrid fru Ferner kjøpte et Block 165 for å ha som sommerhus på Hankø. Oddmund Berges langstrakte villa, presentert med tilhørende swimmingpool i huskatalogen, representerte et vannskille i norsk ferdighusarkitektur. Block 165 markerte et tydelig brudd med selskapets nøysomme, funkispregede modeller fra 1950-tallet. Samtidig la huset grunnlaget for 1970- og 80-tallets påkostede Block Watne-stil – en stadig mer utagerende fest av karnapper, glasert takstein og greske søyler.
Familien fungerer som selve grunnsteinen i Block Watne. Samtidig gir det kanskje et hint om den årsaken til selskapets suksess. For det å flytte sammen, det å få barn, det å få dem til barnehage og skole og trening og deretter i seng, er ingen unik ting. Så hvorfor kle familietilværelsen i odde takvinkler og spennende materialvalg for å late som du er den første som har tenkt tanken?
Morgenbladet
Living in a Post-Iconic World: Architecture in the Age of Localized Design
-
Smaller cities once relied on starchitects for regeneration; today, global
names are joining local experts to craft contextual solutions.
The post Living...
Legg inn en kommentar