Arkitektur har fått en mer framtredende posisjon i samtidskulturen, noe som har medført at arkitekturfotografiet har blitt stadig viktigere. enkelte hevder til og med at bilder av bygninger og deres omgivelser kan være viktigere enn bygningene i seg selv.
Fotografienes betydning styrkes på grunn av distribusjon gjennom massemediene, samtidig som ledende arkitekter utøver stadig sterkere kontroll over egne arbeider for nærmest å forvandle seg selv til varemerker.
- Det er en utvikling som uroer meg, forteller Hélène Binet. Jeg treffer henne i hennes atelier i Kentish Town nord i London. Hélène har arbeidet som arkitekturfotograf i 20 år, og anses som en av dagens ledende på området. Uken før vårt møte hadde hun åpnet en retrospektiv utstilling i The Architectural Association, AA. Hun er i bransjen kjent som «Zaha Hadids hoffotograf», og på hengehyllene i atelieret ligger esker med bilder tatt av Hadids ulike prosjekt, blant annet Vitra brannstasjon, BMW-anlegget i Leipzig og Phaeno Science Centre i tyske Wolfsburg. Men hun har naturligvis arbeidet med mange andre arkitekter, også, som Daniel Libeskind, Caruso St John, John Hejduk og Peter Zumthor.
Les hele intervjuet på Arkitektnytt.no
From Strictly Ballroom to Sydney’s saviour: how heritage town halls are
staging a comeback
-
Inner West council has thrown open the doors of seven town halls to arts
organisations free of charge as it tries to revive its buildings and
address a p...
Legg inn en kommentar