Eno har formet og bøyd lys til levende malerier i omtrent 25 år, og han har rigget til kunstgallerier over hele verden med modifiserte TVer, programmerte projektorer og tredimensjonale lysskulpturer.
Brian Eno 77 Million Paintings Interview
TV = lys
/../
Det første Eno gjorde, var å snu opp ned på TV-konseptet. Han tok det ut av det narrative rom og inn i bildekunstens verden. Han tok opp utsikten fra leiligheten sin i New York og satte opptaket på utstilling i kunstgallerier. Utstillingene ble voldsomt populære - de fredfulle bildene trollbandt de besøkende i flere timer i strekk. Deretter lagde Eno tredimensjonale, zigguratlignende lysskulpturer ved hjelp av gamle bilderør og skumfylte plater. Han eksperimenterte også med lysbildeapparater og abstrakte bilder som forandret seg over tid.
/../
Mer enn 300 av maleriene til Eno ble digitalisert for programmet «77 Million Paintings», og de fleste av dem var lysbilder. Det omhyggelige arbeidet med å skanne og retusjere hvert enkelt maleri gjorde Robertson ved hjelp av Adobe Photoshop og en Macintosh-maskin. «Jeg tok håndlagde elementer og satte dem inn i digitale miljøer,» forteller han. «Overgangen fra originalen til den digitale versjonen er nesten sømløs.» Robertson arbeidet med bildene i mer enn ett år. Han retusjerte alle bildene og la til gjennomsiktige og gjennomskinnelige deler for å gjøre det mulig med overlapping. Når bildene var ferdigskannet og behandlet, var det opp til Dowie å få dem til å gro inne i datamaskinen.
Les hele artikkelen på Apples norske nettsider.
Legg inn en kommentar